close
تبلیغات در اینترنت
راه های تقویت حافظه

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 121
  • کل نظرات : 21
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 7
  • بازديد ديروز : 0
  • بازديد کننده امروز : 3
  • بازديد کننده ديروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 12
  • بازديد ماه : 50
  • بازديد سال : 72
  • بازديد کلي : 24,117
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.92.170.149
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

کدهای اختصاصی

    سلام دوست عزیز،به وبسایت خوش آمدید درضمن شما میتوانید باعضویت درانجمن وبسایت ، ازامکانات انجمن بهره مند شوید ومشکلات وسوالات خود را میتوانید درانجمن باما درمیان بگذارید تا من ودوستان دراسرع وقت به سوالات و مشکلات شما پاسخگو باشیم باتشکر مدیریت وبسایت ،سیدعلی حسینی
    بهداشت محیط ravanshenasi-ayande.rozblog.com Real PR

    کدهای رایگان وبلاگ


    Up Page

سخنان دانشمندان و صاحب نظران درباره « حافظه»

*افراد عادي بيش از ده درصد از قوه حافظه خود استفاده نميكنند و نود درصد اين استعداد را در اثر نقض قوانين طبيعي حافظه تلف مينمايند.

«پروفسور كارل سي شور»

*سه شرط عمده تقويت حافظه عبارت است از: مراقبت از بدن،خسته نكردن مغز و اجر اي عمليات و تمرينها در طول روز(مانند حركات يوگا).

«دكتر فيليپ بوم گارتنر»

*هر چه بيشتر بر بار حافظه بيفزاييد حافظتان قوي تر ميگردد و هر چه بيشتر به آن اعتماد كنيد، قابل اعتمادتر ميگردد.

«توماس دوكولين»

*قدرت درك خصوصيات اصلي مسائل و مشكلات ، يك امتياز بزرگي است كه تحصيل كرده ها نسبت به تحصيل نكرده ها دارند. بدون شك بزرگترين نفعي كه ميتوان از تحصيلات دانشگاهي برد، داشتن يك مغز با ديسيپلين (سازماندهي خاص ) است.

«جان گريرهيبن»

*يكي از خصوصيات مرد كامياب، داشتن حافظه قوي، منظم، هميشه آماده و بيدار است.

«مهرداد مهرين»

*راز موفقيت در مطالعه آن  است كه هم از حافظه و هم از عقل كمك بگيريم. بوسيله حافظه قادر خواهيم بود حقايق را در گنجينه خاطرات انبار كنيم و بوسيله عقل توانايي تشخيص درست از نادرست را بدست خواهيم آورد.

«مهرداد مهرين» 

مطالب زير در باب فن تقويت حافظه و درمان فراموشي برگرفته از كتاب محسن كتابچي مي باشد.

 -عوامل تقویت حافظه از نظر روان شناسی

 1.رعايت بهداشت عمومي بدن

    عقل سالم در بدن سالم است.

2.تغذيه صحيح و بهداشتي بودن غذا

    عنصر مهم براي خوب انجام گرفتن عمل حافظه « منيزيم » است كه در نان كامل ، جوانه گندم، شكلات و سبزيها و   بعضي آبهاي معدني يافت مي شود.

3. بهداشت ورزش ( مخصوصا ورزش هاي  «ژيمناستيك» و «يوگا»

4.خواب راحت

    به راه قبله یعنی در جریان مغناطیس زمین بخوابید.پس برای سالم بودن باید سعی کنیم در جریان مغناطیس زمین بخوابیم.

5.تلقین به نفس

 

عوامل تقویت حافظه از راه خوراکیها «ادویه و اغذیه»

1.خوردن گوشت واعتدال درمصرف آن

    امام صادق (ع)مي فرمايد: خوردن گوشت سبب روئيدن گوشت در بدن مي شود و نيز عقل را زياد مي كند و كسي كه مدتي خوردن گوشت را ترك كند عقل او فاسد خواهد شد. 

2.گوشت بوقلمون

3. خاويار تازه

4.زرده تخم مرغ

5.مخمرآبجو

6.خوراك مغز

7.نوشيدن شير

    حضرت علي(ع) فرمود:برشما باد به آشاميدن شير كه عقل را زياد مي كند و ذهن را پاكيزه مي نمايد . و چشم را جلا ميدهد و فرا موشي را بر طرف مي كند.

 8.خوردن عسل

    در قران از عسل بعنوان يك داروي شفا بخش نام برده شده است. حديثي از پيامبر نقل شده كه فرمود:عسل هزارو يك خاصيت دارد و هزارو يك درد را شفا مي دهد ونيز وارد شده كه هر كس بخواهد شفا يابد بايد صبح ناشتا،عسل را با آب باران مخلوط كند و بنوشد.

9.جويدن كندر

10.خوردن ماست

11.خوردن بادام

12.خوردن نان خشك و يا بيات شده و پرهيز از خوردن نان گرم

13.گردو

14.روغن فندق بو داده

15.پسته

16.باقلا

17.سیر

18.تخم گشنیز

    تخم گشنیز 10 گرم با 10 گرم نبات و یا قند کوبیده. تا کاملا نرم شود و با آب سرد هر صبح ناشتا میل شود.در تقویت دماغ موثر و اگر با عسل شیرین مصرف شود به قلب و حافظه نیرو می بخشد.

19.سه دانه زنجبیل پرورده به عسل

    مصرف روزی سه قطعه زنجبیل مخلوط با عسل یا اندکی خردل ضمن غذای روزانه مقوی حافظه است.

20.خوردن کشمش ناشتا

21.کنجد

22.نارگیل

23.فلفل

24.عدس

25.نخود

26.لوبیا

27.زرد آلو رسیده

28.زرد آلوی تازه

29.به

30.موز

31.خوردن و بوئیدن سیب

32.خوردن انگور بخصوص انگور سرخ پوست

33.انار

34.خوردن کرفس

35.خوردن کدو

36.خرفه "نوعی از سبزی"

37.کاهو

38.ترتیزک یا شاهی

39.شنبلیله

40.چغندر

41.مربای گل درخت

42.عرق بهار نارنج

    عرق بهار نارنج سرشار از ویتامین های A و D و F بهترین مقوی معده و نیروی تفکر و تعقل می باشد.

43.اسطو خودوس

44.آویشن شیرازی

45.آب نسیان

   آب نسیان برای اغلب ناراحتی ها صبح ناشتا با آب باران مخصوصاً آب نسیان (بارانی است که از 23 فروردین تا 23 اردیبهشت می بارد) و نافع ترین آبهاست.

46.بادرنجبویه

47.انجیر

48.دستوری از کتاب منهاج العارفین برای تقویت حافظه

    سعد هندی, فلفل سفید,سنای مکّی , کندر سفید(کندر خوراکی) و زعفران را به مقدار مساوی بکوبند و با عسل مخلوط کرده تا 7 روز روزانه یک مثقال بخورند در تقویت حافظه بسیار موثر است.

49.ابو علی سینا معجونی برای حافظه ذکر کرده که عبارت است از:

    کندر رومی سفید, سعد هندی, زعفران خالص , از هر یک ده درم, مغز پسته, مویز سیاه, از هر یک پنج درم آنها را بکوبند و الک نمایند و با عسل صاف و بدون موم مخلوط کنند و هر روز دو درم میل نمایند.

 

عوامل تقویت حافظه از دیدگاه معصومین "ارائه روشهای تربیتی و اخلاقی"

1.نوشتن مطالب و تفکّر در آن

2.استمداد از نماز و دعا

3.سحر خیزی

    پیامبر (ص) فرمود: صبح زود در طلب روزی و نیازمندی های خود بروید.زیرا سحر خیزی سبب برکت و رستگاری است. "سحر خیز باش تا کامروا شوی"

4.به جا آوردن نوافل مخصوصاً "تهجّد و نماز شب با خضوع و خشوع"

5.مسواک زدن

6.قرائت قرآن

7.صلوات فرستادن

8.مداومت بر خواندن سوره ی واقعه

9.خواندن « آیــة الکرسی »

10.حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت

11.روزه گرفتن

12.دست کشیدن از طعام قبل از سیری

13.مسافرت و تغییر موقّت برنامه زندگی

    امروزه از نظر پزشکی ثلبت شده است که زندگی, کار و خوراک یکنواخت برای شخص ضرر دارد و اعضاء زودتر فرسوده و ناتوان می گردند. پس تغییر زندگی و تنوع باید جزو برنامه بهداشتی قرار گیرد.

    حضرت علی (ع) می فرمایند: برای سفر پنج خاصیت و منفعت است:

       1.رفع غم و غصّه

       2.کسب معیشت و نجات از فقر

       3.تحصیل علم و دانش

       4.بدست آوردن آداب

       5.پیدا کردن دوست بزرگوار

14.ورزش و پیاده روی

15.شانه کردن «ریش» به روش پیامبر(ص)

    امام صادق (ع) فرمود: پیامبر ریش های خود را از زیر به بالا و از بالا به پایین هفت بار شانه می زد و می فرمود:« ای کار حافظه را زیاد می کند.»

16.فصد یا حجامت

    حجامت سبب دفع بسیاری از سموم بدن مخصوصاً زیادی سوداء و مواد زائد که در خون رسوب می کند می باشد و بهترین اوقات آن اوّل فصل بهار است.

17.روغن زدن به بدن

18.استعمال عطر (بوی خوش)

19.پایداری بر تنهایی

    امام موسی بن جعفر (ع) فرمود: عزلت و خو گرفتن با تنهایی به معنای جدائی و کناره گیری از فاسدان و یاوه سرایان است برای اینکه انسان بتواند از هم شکلی و همرنگی با آنان در امان بماند و نیز تجدید نیرو و تقویت قدرت کند.

20.مهربانی با مردم

21.رعایت اصول بهداشت روانی

22.دائم الذّکر بودن

    حضرت علی (ع) می فرمایند: مداومت بر یاد خدا سبب قدرت و قوت روح است.

23.کم گوئی

    حضرت علی (ع) می فرمایند: سکوت روضه فکر است.(سکوت زمینه را برای تقویت فکر و شناخت صحیح آماده می کند و انواع اندیشه های تابناک از باغستان سکوت می روید.)

24.اجتناب از مطلق مسکرات

    حضرت علی (ع) می فرمایند: مستی چهار گونه است:

                1. مستی شراب

                2.مستی ثروت

               3.مستی خواب

               4.مستی قدرت

 

عوامل تقویت حافظه از دیدگاه حکماء

1.خوردن شیرینی طبیعی

2.با وضو بودن (وضوی شاداب) و رو به قبله نشستن

3.کم خوری

4.کم خوابی

 

عوامل تقویت حافظه از راه ادعیه

1.دعا جهت تقویت حافظه بع از هر نماز:

    سُبحانَ مَن لا یَعتَدی عَلی اَهلِ مَملَکَتِهِ سُبحانَ مَن لا یَأخُذُ اَهلَ الاَرضِ بِاَلوانِ العَذابِ سُبحانَ الرَّوءف ِالرَّحیم.اَلّلهُمَّ اجعَل لی فی قَلبی نوراً وَ بَصَراً وَ فَهماً وَ عِلماً.اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیئٍ قَدیر.

2.دعای وقت مطالعه:

    اَلّلهُمَّ اَخرِجنی مِن ظُلُماتِ الوَهمِ وَ اَکرِمنی بِنورِالفَهمِ.اَلّلهُمَّ افتَح عَلَینا اَبوابَ رَحمَتِکَ وَ انشُر عَلَینا خَزائِنَ عُلومِکَ بِرَحمَتِکَ یا ارحَمَ الرّاحِمین.

 

 

-علل فراموشی از نظر روانشناسی

1.فراموشی معلول عوامل وراثتی

     * آسیب های دوران جنینی

    * آسیب های دوران حمل

    * امراض عفونی (بخصوص مننژیت و آنسفالیت و گاهی سرخک)

    * برخوردار نبودن مادران از تغذیه صحیح در ایام وضع حمل

    * اعتیاد زنان باردار

2.کمبود و یا کم کار کردن بعضی از غدد مترشّحه داخلی بخصوص غدّه ی تیروئید و پاراتیروئید

3.فشار ها و سخت گیری های وارده در دوران کودکی

4.سوء تغذیه و رژیم های سخت غذایی

5.زندگی و کار یکنواخت

6.به کار نینداختن نیروی حافظه

7.خستگی های جسمی و روحی

8.بی خوابی

9.سر و صدای زیاد

10.اشتغالات زیاد (که معمولا سبب تفرق حواس خواهد شد.)

    حضرت علی (ع) می فرمایند: روشی را در زندگی انتخاب کن که در حدود توان و طاقت تو باشد و بتوانی همیشه آن را انجام دهی.

 

 عوامل فراموشی در اخبار و روایات

1.ترک خواب قیلوله (خواب نیمروز، خواب قبل از ظهر)


برچسب‌ها: تقویت حافظه, تقویت حافظه از نظر قرآن و مذهبی, ضعف حافظه, افزایش حافظه, درمان فراموشی
+ نوشته شده در  ساعت   توسط س ت  |  آرشیو نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

روانشناسی::مشاوره::انجمن روانشناسی،تست روانشناسی
همانطور که سلامت جسم برای همه ما مهم است, سلامت روان هم مهم است... پس: کسانی که سراغ روان شناس می روند بیمار نیستند و کسانی که روان شناس می شوند دنبال بیمار نیستند ما فقط کنار هم ایم تا لحظاتی که می پرسیم "چرا ما؟" به همدیگر بهترین زندگی را هدیه دهیم " امیدواریم وبلاگ روانشناسی سهمی در موفقیت شما توی زندگیتون داشته باشه ، هرچند این موفقیت حاصل اراده شماست و ما فقط واسطه ایم... " " به امید روزی که همه مردم سرزمین من لبخند به لب داشته باشند... " سلام دوست عزیز،به وبسایت خوش آمدید درضمن شما میتوانید باعضویت درانجمن وبسایت ، ازامکانات انجمن بهره مند شوید ومشکلات،سوالات و پست های(موضوع روانشناسی ومشاوره) خود را میتوانید درانجمن باما درمیان بگذارید تا من ودوستان دراسرع وقت به سوالات و مشکلات شما پاسخگو باشیم باتشکر مدیریت وبسایت ،سیدعلی حسینی

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير